середу, 28 березня 2018 р.


     Використання рольових ігор на уроках англійської мови

 Основний акцент у викладанні іноземних мов, згідно із сучасними методичними засадами, має бути зроблений на особистісно-орієнтованому та комунікативному підходах.
  Сучасна методика викладає такі ідеї та принципи в навчанні:
·       визнання першорядності процесу пізнання та доступності інформації;
·       цінність співпраці; зокрема використання діалогів, полілогів, імпровізацій та рольових ігор як основних форм роботи;
·       визнання  рівності  пізнавальних та творчих можливостей усіх учнів, а також свідомої участі учнів у процесі навчання;
·       активна позиція учня в процесі навчання;
·       принцип комунікативності, який передбачає побудову процесу навчання як моделі процесу реальної комунікації;
·       урахування індивідуально-психологічних особливостей учня в процесі навчання.
   Усі вищезгадані принципи взаємопов'язані. Реалізація кожного принципу  окремо  не може не привести до певного підвищення ефективності навчання, але значно ефективнішим є запровадження усієї методичної системи в цілому.
 Найбільш повно ці ідеї та принципи можуть бути реалізовані лише в
взаємодії вчителя та учня, або учнів між собою, тобто в їх синергетиці (від грец. synergos - наука про співпрацю) освіти. Досягнення такої взаємодії можливе в колективних формах та методах навчання, якими зокрема є і рольові ігри.
Комунікативний підхід передбачає як засвоєння правил, так і їх практичне використання, як свідоме, так і підсвідоме  в  мовленні. Реалізація комунікативного підходу в навчанні іноземної мови означає, що формування навичок та вмінь здійснюється завдяки мовленнєвої діяльності учня. Оволодіння засобами спілкування та уміннями аудіювання, читання, говоріння і письма спрямоване на їх практичне використання, а отже і навчальна діяльність учнів організується для вирішення комунікативних завдань, максимально наближених до реального спілкування, тобто здійснюється в умовах, що моделюють спілкування. Процес навчання не може повністю співпадати з процесом  комунікації в реальному житті, тому що навчання іноземної мови  в  середніх  навчальних закладах здійснюється в  рідномовному середовищі. Саме  тому мова іде лише про максимальне зближення процесу навчання і реального спілкування. 
         Одним із шляхів створення комунікативної ситуації є рольові ігри, які сприяють реалізації  міжособистісного спілкування учнів на уроці. Рольова гра орієнтує учнів на планування особистої мовленнєвої поведінки і прогнозування поведінки співрозмовника. Рольова гра передбачає елемент перевтілення учня у представника певної соціальної гри, професії, тощо. Через це рольові ігри часто сприймаються  учнями як  реальна дійсність: учні дістають у них можливості для  самовираження, яке здійснюється у рамках цих ролей. Кожен гравець виступає як частина соціального оточення інших і демонструє шаблон, в рамках якого він може спробувати свою власну чи групову поведінку. Кінцевою метою рольової гри є відпрацьовування  комунікативних навичок та умінь. Учасники рольової гри не тільки роблять повідомлення з певної теми, але й невимушено вступають у бесіду, намагаються підтримати її, цікавляться думкою інших, обговорюють різні точки зору, кожен прагне висловити свою думку, і таким чином розмова стає невимушеною, що власне і є реалізацією комунікативного підходу. Адже створена умовна ситуація, в якій "відбувається  невимушене спілкування з обіграванням соціальних  ролей",  тобто моделюються  реальні умови комунікації.
       Гра допомагає зробити процес навчання цікавим, захоплюючим. Під час рольової гри діти виступають суб'єктами ігрового процесу, його активними творцями. У грі навіть інтелектуально-пасивна дитина спроможна  виконати таке завдання, яке їй важко дається у звичайному житті, тому що тут існує певна умовність і немає такої жорстокої смуги оцінювання, яку відчуває на собі  школяр з перших же днів навчання, адже це гра. Відчуття рівності, атмосфера захопленості дають можливість учням подолати скутість, зняти мовний бар'єр, втому, знизити тривожність, напруження, негативне ставлення  учнів до навчальної діяльності, тощо.
       У відповідності із вищезгаданим  рольову гру можна розглядати, як прийом  та засіб особистісно-орієнтованого підходу. Адже умови і проведення гри надають можливості для здійснення індивідуалізації: підбору мовленнєвих партнерів і груп з урахуванням спільності їх інтересів, варіативних мовленнєвих завдань, підбору мовленнєвих партнерів з урахуванням їх стилю володіння  іноземною мовою, розмежування режимів виконання та обсягу  вправ для учнів з різним типом володіння мовленнєвою діяльністю, тощо.

На думку вчених та педагогів можна відокремити такі основні переваги використання рольових ігор:
·                         учні повинні будуть використовувати мовний матеріал в ситуаціях, близьких до реального життя;
·                         такий вид ігор дозволяє оволодіти навчальним матеріалом та, закріплюючи  його, усвідомлено засвоїти специфіку його використання у мовленні;
·                         рольові ігри розвивають та удосконалюють мовленнєво-розумову діяльність  та створюють умови психологічної готовності до спілкування;
·                         у учнів з'являється бажання спілкуватись іноземною мовою і після уроків, тобто ігри стимулюють внутрішні мотиви до вивчення мови;
·                         рольові ігри максимально стимулюють активність учнів, що є необхідним для досягнення мети гри;
·                         у учнів є можливість використовувати мову самостійно, без прямого  контролю з боку вчителя, та учні охоче концентруються на роботі, так як самі окреслюють свій внесок у роботу під час гри;
·                         проведення ігор стимулює  дисципліну учнів - жоден учень, якому цікаво те, що він робить, не буде порушувати поведінку.
Оскільки використання рольових ігор передбачає створення особливого навчального простору, в якому учень готується до вирішення важливих проблем та реальних ускладнень, "проживаючи" їх та способи їх вирішення, завдання вчителя полягає в тому, щоб, по-перше, створити життєво-важливу ситуацію, по-друге, розподілити ролі і, по-третє, сформулювати  пошукові завдання, що випливають із ситуації. Під час проведення рольової гри змінюється також і роль вчителя - якщо традиційно вчитель повинен контролювати мовленнєву діяльність учня, то в умовах гри контроль та керівництво з боку вчителя повинні бути припинені як тільки учень почав обігравати роль.
Спілкування під час рольової гри є ефективним та невимушеним, якщо у учнів є набір завершених фраз, які вони можуть використовувати у ситуаціях, вільно ними оперуючи.
При виборі завдань для рольової гри потрібно враховувати рівень знань учнів та  потреби, інтереси та досвід учнів.
На уроках іноземної мови проводяться багато завдань, які пов'язані з рольовими іграми. Ігрові завдання, які не потребують створення мовної ситуації і в яких використовується переважно згадування; групові форми роботи, коли вчитель може втручатися та корегувати роботу учнів; опрацювання діалогів, коли учні (хором та окремо) тренуються у правильній, наближеній до носіїв мови,  вимові; заповнення пропусків у діалогах за допомогою необхідної лексики (але при цьому відсутні ролі, які треба зіграти); вільне складання діалогів у групах у письмовій формі - всі ці види завдань можна розглядати, як підготовчу роботу до проведення рольових ігор.

 Класифікація рольових ігор:

         - ігри побутового змісту;
         - ігри казкового змісту;
         - імітаційні рольові ігри;
         - пізнавальні рольові ігри;
         - рольові ігри ділового змісту;
         - рольові ігри світоглядного змісту.


     Рольову гру, згідно з її компонентами, доцільно зобразити у вигляді схеми, наведеної нижче.
        Структура  рольової  гри
              í           î
роль, яку виконує      ігрові дії, за допомогою яких
учень              ця роль реалізовується


Рольові ігри можуть ефективно використовуватись на різних етапах навчання. Щодо віку учнів, доцільність використання  різних типів рольових ігор просліджується за таблицею:

Учні молодшого
шкільного  віку
Учні середнього
шкільного  віку
Учні  старшого
шкільного  віку
Рольові ігри
казкового змісту




Рольові  ігри
побутового змісту


Імітаційні  рольові  ігри пізнавального
змісту

Імітаційні  рольові  ігри  світоглядного
змісту
Рольові  ігри побутово-соціального  змісту
(про етикет, культуру поведінки, тощо)

Ролі, які виконують учні, також мають свою класифікацію. Про неї важливо пам'ятати тому, що рольові ігри є ефективними лише в умовах правильного відбору та розподілення ролей. Аріян М.А. пропонує враховувати такі групи ролей, як:
 - соціальні ( лікар, робітник), які мають виховний вплив;
 - міжособистісні (друзі, однокласники, супротивники), які сприяють особистісній орієнтації спілкування;
 - психологічні (позитивна особистість, нейтральна або негативна особистість).
Вчитель повинен переконатися, що учні можуть вільно оперувати необхідними для ситуації вербальними та невербальними мовними засобами і це оперування не викликає  у них суттєвих труднощів. Рольова гра - це діяльність, яка надає учневі можливість практичного застосування мовних засобів, аспектів рольової поведінки. Отже знання мовних засобів та уміння і навички оперування ними мають бути вже засвоєні до моменту проведення рольової гри. Іншими словами, рольова гра буде неефективною, якщо учні не будуть попередньо підготовлені.
Підготовка учнів, яку заздалегідь повинен провести  вчитель, має декілька етапів:
I етап - традиційна мовна практика - вправи, направлені на засвоєння граматичних структур та лексики. На цьому етапі доцільно використовувати такі види вправ, як:
·                         виправлення граматично та лексично неправильних речень
·                         заповнення пропусків
·                         вибір правильних відповідей
II етап - складання діалогів, застосовуючи такі види вправ, як:
           - побудова діалогів, заповнюючи пропуски, коли ситуація чітко окреслена
           - складання діалогу  усім  класом - за зразком
III етап - робота  з діалогами, які складають у парах або у групах на основі засвоєного мовного матеріалу.
IV етап - вправляння у техніці розмов, зокрема, використання службових фраз, таких як: "I see..."," You know...", впізнавання та практикування  діалогів від носіїв мови.
V етап - використовується техніка заміни невідомих слів синонімами, для чого доцільно застосовувати вправи на пояснення слів іноземною мовою, наприклад: "few"- 'not many', "cause" - 'reason'.
VI етап підготовки до проведення рольової гри - робота в групах, типи якої потрібно варіювати, а завдання доцільніше пояснювати на початку, щоб подальша робота проходила з мінімальним  втручанням вчителя.
Рольові ігри позитивно впливають на формування пізнавальних інтересів школярів, сприяють усвідомленому засвоєнню іноземної мови. Вони сприяють розвитку таких якостей, як самостійність, ініціативність, вихованню відчуття колективізму. Учні активно, захоплено працюють, допомагають одне одному, уважно слухають своїх товаришів; учитель лише керує навчальною діяльністю.

Немає коментарів:

Дописати коментар